Monday 30 December 2013

Stadhuys-Satu Tinggalan Penjajahan Belanda Di Melaka

Stadhuys dalam bahasa Belanda bermaksud Dewan Bandaraya (Town Hall). Bangunan Stadhuys ini terletak betul-betul di tengah bandaraya Melaka dan ianya dicat dengan warna merah terang. Walaupun begitu, adalah dipercayai warna asal bangunan ini adalah putih.
Bangunan ini telah dibina oleh penjajah Belanda pada tahun 1650 dan menjadi kediaman resmi Gabenor Belanda sehinggalah awal abad ke-18. Ianya juga digunakan sebagai pusat pentadbiran Belanda. Apabila Malaya mencapai kemerdekaan daripada British pada tahun 1957, bangunan ini masih terus digunakan sebagai pusat pentadbiran kerajaan. Bangunan ini merupakan bangunan Belanda yang tertua di Timur dan salah satu contoh senibina Belanda.
Kini, bangunan Stadhuys adalah Muzium Sejarah dan Etnografi Malaysia. Di dalamnya masih boleh dilihat corak siling berbunga abad ke-17 dan beberapa barang-barang bersejarah Belanda dan Portugis.
Bangunan ini telah dicat warna merah oleh British untuk membezakan antara bangunan yang dibina oleh Belanda dan Portugis di sini. Di luar Stadhuys terdapat sebuah menara jam yang dibina hasil kutipan derma. Sebuah air pancutan juga telah dibina sebagai memperingati Ratu Victoria (1837-1901).

Hari ini, Stadhuys merupakan destinasi pelancongan yang sangat penting untuk pelancong dan juga rakyat tempatan memahami permulaan dan sejarah Malaysia.

No comments:

Post a Comment